Är det något jag har lärt genom mina egna och andras erfarenheter som Ägare – Styrelseledamot – VD, så är det att:
”En trappa städas uppifrån och ner för att bli ren.”
När Ägare – Styrelse – VD – tar ansvar för sina förpliktelser och god sed i styrelserummet, då är förutsättningar på plats för att leda bolaget aktivt in i framtiden.
Det är ingen överraskning att styrelsens främsta uppgift i ett bolag är att öka ägarnas värde på satsat kapital.
Men det kan göras på olika sätt.
Är det marknadsledande position, bärkraftig affärsidé och ökad avkastning ägarna vill uppnå – börja med att sätta in de två viktigaste tillgångarna i ägardirektivet.
När medarbetare och kunder hamnar på dagordningen i styrelserummet, skapas också ett självklart driv och uppföljning av förutsättningar för verklig medarbetardriven innovation och kundupplevelse i världsklass.
Kulturen formas redan på det översta trappsteget – i styrelserummet. Här formas värdegrunden och ledarskapets förutsättningar för VD att leda verksamheten mot uppsatta mål.
”Värdegrunden finns inte på papper – det är våra beteenden som är värdegrunden.”
Kulturen formas genom strukturer, arbetsmönster och beteenden redan på det översta trappstegen och faller vidare nedåt i organisationen ända fram till ytterdörren dvs vidare ända ut till kund.
Som ledamot i styrelsen är du en del av lagledarskap och besluten i styrelserummet och formar därmed VD:s möjligheter att som kulturbärare för värdegrunden leda den operativa verksamheten mot uppsatta mål.
Värt att tänka igenom hur kulturen i de tre översta trappstegen påverkas av ägardirektiv, styrelsens arbetsordning, styrelsens sammansättning samt hur VD:s prestation mäts.
Först när trappan städas uppifrån och ner byggs en företagskultur som tjänar bolagets verkliga tillgångar- Medarbetare och under.
Både de goda och dåliga arbetsmönstren trillar nedåt i trappan. Organisationstrappan är inget undantag från naturlagarna.
*** FÖR BOLAGETS BÄSTA ***